2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen. 

Inför skolavslutningen och den stundande sommaren kommer IQ också arbeta med att uppmärksamma föräldrar på hur enkelt det är för barn och unga att köpa alkohol via sociala medier och uppmuntra dem att prata med sina barn om riskerna med detta.

– Att det är så enkelt för ungdomar att köpa starksprit via sociala medier är skrämmande. Nu inför sommaren och skolavslutningarna är det viktigt att föräldrar pratar med sina barn om detta och förklarar att de som handlar alkohol via sociala medier stödjer en kriminell verksamhet och utsätter sig själva för stora risker, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Som ett ytterligare led i arbetet att informera och öka kunskapen om detta har IQ skapat ett antal olika konton med namn som liknar de konton som idag säljer sprit via Instagram. Syftet med dessa konton är att få barn och unga att reflektera över de risker som finns kopplat till att köpa alkohol via sociala medier.

– Det är uppenbart att dessa konton bryter mot både gällande svensk lagstiftning och Instagrams egna regler. Jag har kontaktat Instagram för att få igång en dialog kring hur de ser på denna typ av konton och vad de gör för att de ska försvinna. Jag utgår ifrån att Instagram, precis som jag och många med mig, anser att denna typ av konton bör försvinna och ändrar sina rutiner så att det också blir så, säger Karin Hagman, vd på IQ.

Tre tips till föräldrar

1. Prata med ditt barn
Prata med ditt barn om alkoholförsäljning via sociala medier, fråga om de känner till att det förekommer, om de handlat själva eller känner någon som gjort det. Berätta varför du inte vill att ditt barn handlar alkohol via dessa konton och att personer som gör det stöttar en kriminell verksamhet och utsätter sig för många olika risker.

2. Anmäl till Instagram
Om du stöter på ett konto som du tror säljer alkohol kan du enkelt anmäla kontot direkt till Instagram. Så här gör du för att anmäla ett konto:

- Gå in på kontots profil

- klicka på punkterna uppe till höger

- klicka på Anmäl och följ instruktionerna.

De personer som ligger bakom kontot kan inte se vem det är som anmält.

3. Prata med andra föräldrar
Berätta för andra föräldrar hur enkelt det är för barn och unga att få tag i alkohol via sociala medier, vilka risker som det är förknippat med och hur man gör för att anmäla konton till exempelvis Instagram. 

För ytterligare information:
Karin Hagman, vd IQ, telefon 073-392 61 06 alternativt mail.

Pressbild


2018.06.19

Semester – då dricker vi mer och oftare

I en Sifo-undersökning* som IQ genomfört svarar 6 av 10 svenskar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (58 procent) uppger även att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året.
2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen.
2018.06.05

Många föräldrar oroliga inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 3358 tonårsföräldrar uppger 85 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Denna bild bekräftas i en undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14 och 17 år där knappt 2 av 3 (65 procent) uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.
2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.