2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.

IQs Alkoholindex är en årligt återkommande undersökning* om attityden till alkohol i Sverige med betoning på berusningsdrickande. Alkoholindex 2016 bygger på svaren från en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland 2 210 personer, 16 år och äldre.

– Vi vet att attityden till alkohol är kopplad till konsumtionen. En mer tillåtande syn på berusningsdrickande leder till en ökad konsumtion av alkohol vilket kan ha stora negativa konsekvenser för såväl enskilda individer men även för samhället i stort, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Unga vuxna återhållsamma i sin attityd till berusningsdrickande
Den generella synen på berusningsdrickande har blivit mer tillåtande men bland de unga vuxna (16-24 år) är trenden den motsatta. De uppvisar den största förändringen i attityd till alkohol sedan Alkoholindex startade 2010, och går mot en mer återhållsam syn på berusningsdrickande. Men attityden till berusningsdrickande i åldersgruppen är fortfarande mer tillåtande jämfört med alla andra ålderskategorier, förutom 25-34-åringar.

– Att det är de unga vuxna som visar den största förändringen mot en mer återhållsam inställning till berusningsdrickande är glädjande. Men om denna trend ska hålla i sig är det viktigt att fortsätta jobba med och investera i förebyggande insatser, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Män mest tillåtande, störst förändring bland kvinnor 45-59 år
Män har fortfarande en betydligt mer tillåtande syn på alkohol än kvinnor. Kvinnor i åldersgruppen 45-59 år står dock för den största förändringen i årets mätning och går mot en mer tillåtande syn på alkohol. Även attityderna till vardagsdrickande har blivit mer tillåtande jämfört med föregående års undersökning. Utvecklingen mot en mer tillåtande attityd till vardagsdrickande drivs främst av två grupper, män i åldrarna 30-59 år samt kvinnor över 45 år.

*Undersökningen genomfördes av Novus på uppdrag av IQ bland 2 210 personer, 16 år och äldre, via en slumpvis rekryterad webbpanel.

Se även faktablad från årets rapport.
Hela rapporten IQs Alkoholindex 2016.

För ytterligare information:
Juan-Pablo Roa, vd IQ, 0709-79 58 55, juan-pablo@iq.se
Pressbilder


2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.
2016.12.13

Många påverkas negativt av andras drickande vid jul

7 av 10 svenskar uppger att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Drygt var tredje uppger att deras jul- och nyårsfirande har påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion. Det är några av resultaten från en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2016.12.09

Det dricks för mycket på jobbet under december

Enligt en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt hälften att de varit på en julfest med jobbet där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 7 av 10 svarar även att de inte tycker att det är viktigt att det serveras alkohol på julfesten med jobbet.
2016.11.18

Nu släpps boken Bästa festen – för en smartare alkoholkultur i studentlivet

Att det konsumeras en hel del alkohol inom studentvärlden är ingen hemlighet. Nu släpps boken Bästa Festen - för en smartare alkoholkultur i studentlivet. Boken är en handbok i smartare festfixande och syftar till att förändra alkoholkulturen och skapa ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.
2016.11.14

Passivt drickande orsakar stora problem

Många drabbas negativt av passivt drickande. Enligt en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ uppger 3 av 4 svenskar att andra personers alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer negativt och över hälften uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade. Undersökningen visar också skillnader mellan män och kvinnor.
2016.11.09

Unga nås av alkoholreklam och alkoholbudskap 13 440 gånger under ett år

Barn och unga (15-24 år) nås 1120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella medier under en genomsnittlig månad. Detta enligt en ny rapport som Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, tagit fram på uppdrag av IQ.
2016.10.25

Inför Halloween: Många föräldrar oroliga att deras barn ska råka illa ut på grund av alkohol

I en undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar knappt 2 av 3 (63 procent) att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med Halloween. Knappt hälften (48 procent) uppger även att de är oroliga för att deras tonårsbarn ska råka illa ut på grund av alkohol.
2016.09.30

Så tycker stockholmare om alkohol och fotboll

Enligt en Novus-undersökning som IQ och Stad genomfört bland 1008 stockholmare framgår bland annat att
2016.09.05

Svenskarna vill ha hård reglering av alkoholreklam

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk av alkohol eller vara förskönande. Men enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört instämmer drygt 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.