2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.

  • Strategiskt såväl som operativt ansvar för det löpande arbetet med insatser inom IQs nätverk.
  • Övergripande ansvar för att säkerhetsställa en helhet i IQs insatser inom nätverket, för att värna och bygga IQs identitet över tid.
  • I rollen ingår även att projektleda enskilda insatser och evenemang. I detta ingår att samverka med externa partners samt att förankra internt och integrera med IQs övriga verksamhetsområden.

IQ har ett stort nätverk och vi arbetar med många partners. Däremot är antalet medarbetare få vilket skapar en stor delaktighet, breda roller och möjlighet till direkt påverkan och snabba beslut. Detta innebär även att samtliga roller innefattar såväl strategiska som operativa uppgifter och ett visst administrativt ansvar. Tjänsten är tillsvidare med provanställning i sex månader och du rapporterar till vd.

Om dig
För att vara aktuell för tjänsten har du relevant utbildning inom kommunikation och/eller marknadsföring. Du är en erfaren projektledare med erfarenhet av förebyggande arbete. Du är en skicklig och analytisk kommunikatör, har en god förmåga att planera och prioritera, har erfarenhet av att lägga och följa upp budgetar samt av att arbeta målinriktat för att nå goda resultat. Det är meriterande om du har erfarenhet från ideell sektor eller idéburen verksamhet.

Som person är du driven, nyfiken och ser möjligheterna i olika tillfällen och situationer. Du är en relationsbyggare som inser vikten av samarbete, du trivs med att kommunicera och föreläsa, och du en stjärna på att bygga nätverk och knyta kontakter. Det är en förutsättning att du är omvärldsorienterad och har ett intresse och engagemang i frågor som rör IQs uppdrag.

Om IQ
IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Vi har skapat ett nätverk av aktörer inom alkoholområdet, vi genomför olika kommunikationsinsatser samt tar fram kunskapsunderlag inom aktuella alkoholfrågor. IQ arbetar inom tre verksamhetsområden; Kommunikation, Nätverk och Kunskap. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.

Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Juan-Pablo Roa, vd, tel 070-979 58 55.

Behöver du hjälp med din registrering är du välkommen att kontakta Lön & HR Support, hrdirekt@systembolaget.setel 08-503 325 00.

Ansökan
Du söker tjänsten via länken nedan, vilken leder till Systembolagets webbplats, som vi samarbetar med i denna rekrytering. Senast den 1 februari vill vi att du registrerar din ansökan. Ansök så snart som möjligt då ansökningar kommer hanteras löpande. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail eller brev. Ansök här.


2018.06.19

Semester – då dricker vi mer och oftare

I en Sifo-undersökning* som IQ genomfört svarar 6 av 10 svenskar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (58 procent) uppger även att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året.
2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen.
2018.06.05

Många föräldrar oroliga inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 3358 tonårsföräldrar uppger 85 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Denna bild bekräftas i en undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14 och 17 år där knappt 2 av 3 (65 procent) uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.
2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.