2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.

  • Strategiskt såväl som operativt ansvar för det löpande arbetet med insatser inom IQs nätverk.
  • Övergripande ansvar för att säkerhetsställa en helhet i IQs insatser inom nätverket, för att värna och bygga IQs identitet över tid.
  • I rollen ingår även att projektleda enskilda insatser och evenemang. I detta ingår att samverka med externa partners samt att förankra internt och integrera med IQs övriga verksamhetsområden.

IQ har ett stort nätverk och vi arbetar med många partners. Däremot är antalet medarbetare få vilket skapar en stor delaktighet, breda roller och möjlighet till direkt påverkan och snabba beslut. Detta innebär även att samtliga roller innefattar såväl strategiska som operativa uppgifter och ett visst administrativt ansvar. Tjänsten är tillsvidare med provanställning i sex månader och du rapporterar till vd.

Om dig
För att vara aktuell för tjänsten har du relevant utbildning inom kommunikation och/eller marknadsföring. Du är en erfaren projektledare med erfarenhet av förebyggande arbete. Du är en skicklig och analytisk kommunikatör, har en god förmåga att planera och prioritera, har erfarenhet av att lägga och följa upp budgetar samt av att arbeta målinriktat för att nå goda resultat. Det är meriterande om du har erfarenhet från ideell sektor eller idéburen verksamhet.

Som person är du driven, nyfiken och ser möjligheterna i olika tillfällen och situationer. Du är en relationsbyggare som inser vikten av samarbete, du trivs med att kommunicera och föreläsa, och du en stjärna på att bygga nätverk och knyta kontakter. Det är en förutsättning att du är omvärldsorienterad och har ett intresse och engagemang i frågor som rör IQs uppdrag.

Om IQ
IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Vi har skapat ett nätverk av aktörer inom alkoholområdet, vi genomför olika kommunikationsinsatser samt tar fram kunskapsunderlag inom aktuella alkoholfrågor. IQ arbetar inom tre verksamhetsområden; Kommunikation, Nätverk och Kunskap. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget.

Kontakt
Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta Juan-Pablo Roa, vd, tel 070-979 58 55.

Behöver du hjälp med din registrering är du välkommen att kontakta Lön & HR Support, hrdirekt@systembolaget.setel 08-503 325 00.

Ansökan
Du söker tjänsten via länken nedan, vilken leder till Systembolagets webbplats, som vi samarbetar med i denna rekrytering. Senast den 1 februari vill vi att du registrerar din ansökan. Ansök så snart som möjligt då ansökningar kommer hanteras löpande. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail eller brev. Ansök här.


2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.
2016.12.13

Många påverkas negativt av andras drickande vid jul

7 av 10 svenskar uppger att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Drygt var tredje uppger att deras jul- och nyårsfirande har påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion. Det är några av resultaten från en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2016.12.09

Det dricks för mycket på jobbet under december

Enligt en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt hälften att de varit på en julfest med jobbet där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 7 av 10 svarar även att de inte tycker att det är viktigt att det serveras alkohol på julfesten med jobbet.
2016.11.18

Nu släpps boken Bästa festen – för en smartare alkoholkultur i studentlivet

Att det konsumeras en hel del alkohol inom studentvärlden är ingen hemlighet. Nu släpps boken Bästa Festen - för en smartare alkoholkultur i studentlivet. Boken är en handbok i smartare festfixande och syftar till att förändra alkoholkulturen och skapa ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.
2016.11.14

Passivt drickande orsakar stora problem

Många drabbas negativt av passivt drickande. Enligt en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ uppger 3 av 4 svenskar att andra personers alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer negativt och över hälften uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade. Undersökningen visar också skillnader mellan män och kvinnor.
2016.11.09

Unga nås av alkoholreklam och alkoholbudskap 13 440 gånger under ett år

Barn och unga (15-24 år) nås 1120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella medier under en genomsnittlig månad. Detta enligt en ny rapport som Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, tagit fram på uppdrag av IQ.
2016.10.25

Inför Halloween: Många föräldrar oroliga att deras barn ska råka illa ut på grund av alkohol

I en undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar knappt 2 av 3 (63 procent) att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med Halloween. Knappt hälften (48 procent) uppger även att de är oroliga för att deras tonårsbarn ska råka illa ut på grund av alkohol.
2016.09.30

Så tycker stockholmare om alkohol och fotboll

Enligt en Novus-undersökning som IQ och Stad genomfört bland 1008 stockholmare framgår bland annat att
2016.09.05

Svenskarna vill ha hård reglering av alkoholreklam

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk av alkohol eller vara förskönande. Men enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört instämmer drygt 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.