2016.12.13

Många påverkas negativt av andras drickande vid jul

7 av 10 svenskar uppger att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Drygt var tredje uppger att deras jul- och nyårsfirande har påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion. Det är några av resultaten från en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.

I samband med jul- och nyårsfirande konsumeras det en hel del alkohol. Alkohol som i många fall inte bidrar till att göra jul- och nyårsfirandet trevligare. Många personer och då framför allt kvinnor uppger att de påverkats negativt av andra personers alkoholkonsumtion i samband med jul och nyår.

– Att så många uppger att deras jul- och nyårsfirande påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion är uppseendeväckande. Det dricks mycket alkohol under december och fler borde reflektera över hur deras egen alkoholkonsumtion påverkar andra under jul och nyår, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ. 

­­Ytterligare resultat från Sifo-undersökningen:

  • Drygt 7 av 10 (71 procent) tycker inte att det är viktigt att det serveras alkohol i samband med julbord med familjen/släkten.
  • I ålderskategorin 18 - 34 svarar knappt hälften (47 procent) att deras jul- och nyårsfirande påverkats negativt på grund av andra människors alkoholkonsumtion.
  • 29 procent av männen uppger att deras jul- och nyårsfirande påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion, motsvarande siffra bland kvinnor var hela 42 procent.

– 7 av 10 tror att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Jag tycker det ger anledning att fundera över vilken plats vi låter alkoholen ta, och om den verkligen bidrar till ett trevligare jul- och nyårsfirande, säger Juan- Pablo Roa, vd på IQ.

Tips inför jul- och nyårsfirandet

  1. Alkoholtjata inte: Respektera om någon inte vill dricka. Tjata inte utan låt människor bestämma själva om eller hur mycket alkohol de vill dricka.
  2. Ifrågasätt alkoholkulturen: Behöver vi verkligen alltid snaps och julöl till julmaten? Det finns idag många alkoholfria drycker som passar lika bra på julbordet.
  3. Fundera över ditt eget drickande: I samband med jul- och nyår är det viktigt att fundera över hur din egen alkoholkonsumtion påverkar personer i din omgivning. Bidrar den verkligen till att det blir trevligare för alla?

Se bifogat faktablad för ytterligare resultat från undersökningen.

*Den riksrepresentativa undersökningen genomfördes av Sifo på uppdrag av IQ under perioden 25-28 november 2016 bland 1154 personer, 18 år och uppåt, via en webbpanel. 

För ytterligare information:

Juan-Pablo Roa, vd IQ, 0709-79 58 55, e-post: juan-pablo@iq.se.

Pressbild: http://www.iq.se/sv/press/pressbilder

___________________________________________________________________
IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av kommunikationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.


2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.
2016.12.13

Många påverkas negativt av andras drickande vid jul

7 av 10 svenskar uppger att deras jul- och nyårsfirande skulle bli lika bra eller bättre om de drack mindre alkohol. Drygt var tredje uppger att deras jul- och nyårsfirande har påverkats negativt av andra människors alkoholkonsumtion. Det är några av resultaten från en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2016.12.09

Det dricks för mycket på jobbet under december

Enligt en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt hälften att de varit på en julfest med jobbet där de tycker att det druckits för mycket alkohol. 7 av 10 svarar även att de inte tycker att det är viktigt att det serveras alkohol på julfesten med jobbet.
2016.11.18

Nu släpps boken Bästa festen – för en smartare alkoholkultur i studentlivet

Att det konsumeras en hel del alkohol inom studentvärlden är ingen hemlighet. Nu släpps boken Bästa Festen - för en smartare alkoholkultur i studentlivet. Boken är en handbok i smartare festfixande och syftar till att förändra alkoholkulturen och skapa ett mer inkluderande studentliv där alkohol kan finnas med men inte står i fokus.
2016.11.14

Passivt drickande orsakar stora problem

Många drabbas negativt av passivt drickande. Enligt en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ uppger 3 av 4 svenskar att andra personers alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer negativt och över hälften uppger att de ångrat hur de betett sig mot andra när de varit berusade. Undersökningen visar också skillnader mellan män och kvinnor.
2016.11.09

Unga nås av alkoholreklam och alkoholbudskap 13 440 gånger under ett år

Barn och unga (15-24 år) nås 1120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella medier under en genomsnittlig månad. Detta enligt en ny rapport som Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, tagit fram på uppdrag av IQ.
2016.10.25

Inför Halloween: Många föräldrar oroliga att deras barn ska råka illa ut på grund av alkohol

I en undersökning* som IQ låtit Sifo genomföra bland tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år svarar knappt 2 av 3 (63 procent) att de vill se fler alkoholfria aktiviteter för ungdomar under 18 år i samband med Halloween. Knappt hälften (48 procent) uppger även att de är oroliga för att deras tonårsbarn ska råka illa ut på grund av alkohol.
2016.09.30

Så tycker stockholmare om alkohol och fotboll

Enligt en Novus-undersökning som IQ och Stad genomfört bland 1008 stockholmare framgår bland annat att
2016.09.05

Svenskarna vill ha hård reglering av alkoholreklam

Alkoholreklam får varken uppmana till bruk av alkohol eller vara förskönande. Men enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört instämmer drygt 2 av 3 i påståendet att alkoholreklam uppmanar till bruk av alkohol och nästan 7 av 10 anser att alkoholreklam är förskönande.