2016.11.09

Unga nås av alkoholreklam och alkoholbudskap 13 440 gånger under ett år

Barn och unga (15-24 år) nås 1120 gånger av alkoholreklam och alkoholbudskap via sociala och traditionella medier under en genomsnittlig månad. Detta enligt en ny rapport som Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, tagit fram på uppdrag av IQ och som presenteras idag.

– Att över 1100 positiva budskap om alkohol i månaden påverkar unga människors inställning till alkohol är självklart. Jag är övertygad om att mängden alkoholreklam och alkoholbudskap som unga nås av bidrar till en romantiserad bild av alkohol, minskar riskmedvetenhet kring alkohol och påverkar deras alkoholkonsumtion, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

I rapporten har Gunilla Jarlbro undersökt hur mycket alkoholreklam och alkoholbudskap som en person mellan 15-24 år kan se under en genomsnittlig vecka, genom att studera populära Facebook- och Instagram-profilers flöden, titta på tv, läsa fyra stora dagstidningar samt titta på fyra populära strömmade tv-serier under en så kallad syntetisk vecka (se metodbeskrivning nedan).

– Det vi kan konstatera är att många barn och unga nås av alkoholbudskap och det är inte alltid lätt att avgöra vad som är reklam och inte. Därför är det bra att tillsyn och regelverk nu ska ses över så att vi får en lagstiftning som är både tids- och ändamålsenlig, säger Juan-Pablo Roa, vd på IQ.

Ytterligare resultat från rapporten:
- Barn och unga mellan 15-24 år kan potentiellt se 50 alkoholannonser varje vecka i de undersökta dagstidningarna.
- Varje vecka kan barn och unga nås av sju reklamfilmer för alkoholhaltiga drycker mellan olika tv-program.
- De barn och unga som följer 20 av de populäraste sociala medier-profilerna och deras Instagram- och Facebookflöden får under en genomsnittlig vecka se någon dricka alkohol eller se en bild på en flaska eller ett fyllt glas 171 gånger.
- Alla alkoholbudskap som studerats är positiva.
- I sociala medier är det främst kvinnor som sänder ut alkoholbudskap.

– Många av de alkoholbudskap som når unga idag, inte minst via sociala medier, kanske inte i juridisk mening är alkoholreklam, men det är min starka övertygelse att det i många fall handlar om just marknadsföring av alkohol. Det finns all anledning att fundera över hur vi ska definiera alkoholreklam i framtiden, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet.

Metodbeskrivning: Utgångspunkten har varit den unga individen (15–24 år) i Sverige och dess medievanor (enligt Mediebarometern). Gunilla Jarlbro har studerat hur mycket alkoholreklam och alkoholbudskap som den statistiske unga individen möter i olika mediekanaler – dagstidningar, tv, strömmade serier och i vissa sociala medier. Datainsamlingen har skett under en så kallad syntetisk vecka. Det innebär att kodningen av medieinnehåll sträcker sig över en sjuveckorsperiod. Måndagen kodas från periodens första vecka (vecka 32), tisdagens medieinnehåll hämtas från periodens andra vecka och så vidare.

Läs hela rapporten

För ytterligare information: Juan-Pablo Roa, vd IQ, 0709-79 58 55, juan-pablo@iq.se. Pressbild finns här.
Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Lunds universitet, 070-582 11 60, gunilla.jarlbro@kom.lu.se.


2018.06.19

Semester – då dricker vi mer och oftare

I en Sifo-undersökning* som IQ genomfört svarar 6 av 10 svenskar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (58 procent) uppger även att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året.
2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen.
2018.06.05

Många föräldrar oroliga inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 3358 tonårsföräldrar uppger 85 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Denna bild bekräftas i en undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14 och 17 år där knappt 2 av 3 (65 procent) uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.
2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.