2015.03.25

Tre tydliga trender i synen på alkohol

I dag släpps IQs rapport Alkoholindex 2014. I årets rapport framkommer tre trender kring attityden till alkohol; en mer restriktiv syn på berusning i offentliga sammanhang, en mer flytande inställning till berusningsdrickande i privata sammanhang och en stor acceptans för vardagsdrickande.

IQs Alkoholindex är en årligt återkommande undersökning* om attityden till alkohol i Sverige med betoning på berusningsdrickande. IQs rapport Alkoholindex 2014 bygger på resultatet av totalt 10 000 svar under åren 2010-2014 bland personer som är 16 år och äldre.

 - Vår syn på alkohol och alkoholkonsumtion har förändrats, det blir allt mindre socialt accepterat att bli full på exempelvis firmafesten samtidigt som alkohol blivit ett naturligt inslag i allt fler sammanhang. Faran med att se alkohol som vilken vara som helst är att vi glömmer bort de negativa konsekvenserna, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Tre trender kring synen på alkohol i IQs Alkoholindex 2014

  1. En mer restriktiv syn på berusning i offentliga sammanhang.
    Att dricka sig berusad på exempelvis restauranger eller firmafest har blivit allt mindre socialt accepterat. Färre anser att det är rätt och fler anser att det är fel.

  2. En mer flytande eller obestämd inställning till berusningsdrickande i privata sammanhang. 
    Att vara berusad i privata sammanhang är klart mer socialt accepterat än i offentliga sammanhang. Trenden är dock att färre anser att det är rätt och fler tycker att det varken är rätt eller fel.
     
  3. En tillåtande syn på vardagsdrickande.
    Idag finns en stor acceptans för att dricka alkohol i vardagliga situationer. I rapporten IQs Alkoholindex 2014 svarar exempelvis endast 18 procent att det är fel att dricka några glas vin eller öl på restaurang en vardag.

 - I årets rapport kan vi konstatera att synen på berusningsdrickande blivit allt mer återhållsam sedan 2010. Samtidigt som vi ser att det finns en stor social acceptans till vardagsdrickande idag, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

* Undersökningen i rapporten IQs Alkoholindex 2014 genomfördes via telefonintervjuer av företaget Novus.  

Hela rapporten IQs Alkoholindex 2014 finns att ladda ner här:
Alkoholindex 2014

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ
Tel: 070-227 70 35
E-post: magnus@iq.se 


IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.