2015.12.15

Samverkan för en positiv fotbollsupplevelse

Idag är intresset för svensk fotboll större än på flera år. De allra flesta fotbollssupportrar konsumerar alkohol på ett ansvarsfullt sätt i samband med fotbollsmatcher, men överdriven alkoholkonsumtion kan också skapa en otrygghet bland besökarna. Nu inleder IQ, STAD och de tre allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby ett samarbete för att skapa en ännu bättre fotbollsupplevelse genom att jobba med frågor som berör alkoholens roll före, under och efter allsvenska fotbollsmatcher.

- Alkohol och alkoholkonsumtion inför, under och efter våra allsvenska fotbollsmatcher upplevs bitvis som problematisk. Vi på STAD vill med detta projekt vara med och skapa ett långsiktigt och samordnat alkohol- och drogförebyggande arbete för att öka tryggheten i samband med fotboll, säger Johanna Gripenberg, sektionschef på STAD.

Under 2015 har STAD i samarbete med fotbollsklubbarna genomfört en behovsanalys och en kartläggning av problembilden bland annat genom en ”blåsstudie” där promillehalten hos över 4 000 besökare på 11 olika allsvenska fotbollsmatcher undersökts. Resultatet kring ”Blåsstudien” kommer att redovisas under våren 2016.

IQ har lång erfarenhet av att jobba med attityder kring alkohol och alkoholkonsumtion och har även jobbat mycket med ungdomsidrott och alkohol i bland annat satsningarna IQ United (i samarbete med Svenska Fotbollförbundet) och IQ Stars (tillsammans med Riksidrottsförbundet).

- Att arbeta med att förändra attityderna kring alkohol i samband med allsvenska fotbollsmatcher är en angelägen och viktig fråga. Vi ser fram emot att arbeta i detta projekt som handlar om att skapa en så positiv fotbollsupplevelse för så många som möjligt, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

I första skedet är arbetet koncentrerat till de tre allsvenska fotbollsklubbarna i Stockholm men ambitionen är att lärdomarna från projektet, på sikt, även ska kunna användas av andra idrottsföreningar och arenor runt om i landet.

Även bland de medverkande fotbollsklubbarna är detta en angelägen fråga.
- Det finns många förutfattade meningar kring alkohol och fotboll. I och med denna satsning får vi nu för första gången en bild av hur det faktiskt ser ut. Att vi nu kan utgå från fakta är jättebra och vi inom AIK ser fram emot att arbeta med detta projekt, säger Mikael Ahlerup, vd AIK Fotboll.

- Ingen gynnas av bråk och fylla i samband med allsvenska fotbollsmatcher. Om vi i Djurgården, tillsammans med AIK, Hammarby, STAD och IQ kan bidra till att skapa en tryggare miljö, minska fylla och bråk i samband med våra matcher så gör vi såklart det, säger Henrik Berggren, vd Djurgården.

- Vi har under lång tid arbetat för att skapa en trygg och rolig fotbollsupplevelse för alla våra besökare. Samarbetet med STAD och IQ är en naturlig fortsättning på detta arbete. Att skapa en läktarkultur och en matchupplevelse där alla känner sig trygga är en viktig fråga för oss i Hammarby, säger Göran Rickmer, säkerhetsansvarig Hammarby Fotboll.

För ytterligare information:
Mikael Ahlerup, vd AIK Fotboll, telefon 08-735 96 60 alt mikael.ahlerup@aik.se
Henrik Berggren, vd Djurgården Fotboll, telefon 070-942 13 81 alt henrik.berggren@dif.se
Johanna Gripenberg, sektionschef på STAD, på telefon 070-484 88 64 alt johanna.gripenberg@sll.se
Magnus Jägerskog, vd IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se
Göran Rickmer, säkerhetsansvarig Hammarby IF Fotboll, telefon 070-325 88 22 alt goran.rickmer@hammarbyfotboll.se


IQ är en organisation som verkar för en smartare syn på alkohol. IQs verksamhet består av informationsinsatser, rapporter och undersökningar inom aktuella alkoholfrågor samt ett rikstäckande nätverk av aktörer inom alkoholområdet. IQ är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Läs mer på IQ.se.

 


2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen.
2018.06.05

Många föräldrar oroliga inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 3358 tonårsföräldrar uppger 85 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Denna bild bekräftas i en undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14 och 17 år där knappt 2 av 3 (65 procent) uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.
2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.
2017.12.18

Alkohol påverkar mångas julfirande negativt

Drygt 4 av 10 (42 procent) uppger att de varit med på något julfirande där de tycker att det druckits för mycket alkohol. Var tredje person uppger även att de varit oroliga för att personer de firar jul med ska dricka för mycket alkohol. Det framkommer i en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.