2015.10.28

Vi söker verkställande direktör

Rollen
IQ arbetar inom tre verksamhetsområden; Information, Nätverk och Kunskap. IQ:s uppdrag är att bidra till en smartare syn på alkohol med målet att minska alkoholens skadeverkningar i samhället.

Som VD för IQ leder du en organisation med 5-10 medarbetare och du rapporterar till vice VD på Systembolaget. Syftet med rollen är att leda det opinionsbildande arbetet för att nå visionen ett samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada. Du gör det genom att leda organisationens arbete men också genom att själv vara talesperson.

Du är frontfiguren ”utåt” med uppgift att skapa nytt fokus i alkoholfrågan för att påverka attityder och beteende kring alkohol. Du har strategiskt ansvar för kampanjer, att undersökningar genomförs för att driva opinion och du deltar i samhällsdebatten kring alkohol. Du ska bygga förtroende med relevanta beslutsfattare för IQs uppdrag, liksom bygga ett nätverk med andra samhällsaktörer.

I rollen som VD på IQ ingår:

  • Strategiskt bygga och vidareutveckla IQs opinionsbildande verksamhet: Identifiera, analysera och bearbeta kontaktytor för opinionsbildning och PR i samhället, inom organisationer, den politiska arenan och media
  • Driva lobbying i IQs centrala frågor mot olika nyckelpersoner
  • Bygga strategiska allianser med organisationer, myndigheter, företag mm
  • Agera talesperson och representera IQ i mediala sammanhang, och i andra forum
  • Vara kravställare mot reklam/PR-byråer
  • Initiera och driva kommunikationsprojekt
  • Organisera pressaktiviteter
  • Initiera utbildningsinsatser mot olika målgrupper
  • Leda, motivera och engagera en organisation med total sju medarbetare, vilket innefattar o Verksamhetsansvar o Budgetansvar o Personalansvar för sex medarbetare inklusive löpande drifts-och utvecklingsansvar för medarbetarna

I arbetet ingår resor inom Sverige cirka en gång i månaden och enstaka resor utanför Sverige. Placering för tjänsten är i IQ:s trevliga lokaler i centrala Stockholm där du leder i ett kreativt och inspirerande team om för närvarande sju personer.

Om dig
Vi söker dig som har:

  • Flerårig erfarenhet av kvalificerat strategiskt kommunikationsarbete
  • Erfarenhet av att arbeta framgångsrikt med opinionsbildning/påverkansarbete
  • Erfarenhet av att vara talesperson i media och i andra sammanhang, och trivas i rollen
  • Erfarenhet av att leda och samordna kommunikationsarbete
  • Erfarenhet av mediehantering
  • Erfarenhet från att ha arbetat i en idéburen organisation (önskvärt)
  • Erfarenhet av personalledning (ett krav)
  • Intresse av samhällsfrågor och politikbildning (ett krav)
  • Hög digital mognad och flerårig erfarenhet av kommunikationsarbete i digitala kanaler
  • Stor vana av att upphandla och samarbeta med externa byråer och produktionsenheter
  • Universitets/högskoleutbildning inom ekonomi/marknadsföring, media/kommunikation eller statsvetenskap

Kontakt och ansökan
Stämmer ovanstående in på dig och du vill bli en av oss – tveka inte att skicka in ditt CV och ett personligt brev. Ansök redan idag då urvalet sker löpande. Har du frågor om tjänsten kontakta ansvarig rekryterare Susanne Ahlström, på Brightness Executive Search, sah@brightness.se, telefonnummer 070-604 42 97.

Urvalet sker löpande och intervjuer kan påbörjas innan ansökningstidens slut. Vi tar enbart emot ansökningar via mail eller brev.

Sista ansökningsdag är den 23 november 2015.

Välkommen med din ansökan!


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.