2013.05.07

IQ presenterar ny kartläggning av alkoholreklam på internet

En ny kartläggning* som IQ genomfört visar att 7 av 10 personer mellan 18-24 år anser att alkoholreklam på internet uppmanar till bruk av alkohol. Nästan lika många (68 procent) tycker att alkoholreklamen på internet är förskönande.

Forskning visar att det finns ett samband mellan exponering för alkoholreklam och att unga som inte dricker börjar dricka och en ökad konsumtion hos dem som redan dricker. Enligt regelverket för alkoholreklam ska reklamen iaktta särskild måttfullhet, vilket bland annat innebär att den inte särskilt får rikta sig mot personer under 25 år eller uppmana till bruk.

- 7 av 10 personer mellan 18-24 år anser att alkoholreklam på internet uppmanar till bruk av alkohol. Det visar på vikten av en mer aktiv och effektiv tillsyn av att reglerna för marknadsföring av alkohol efterlevs, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Undersökningen visar även att:
- Nästan var femte person (18 procent) mellan 18-24 år anser att den egna konsumtionen påverkas av alkoholreklam på internet.

- Bland personer under 25 år är det fem gånger vanligare att få inbjudningar till events från alkoholleverantörer än bland personer över 25 år.

- Nästan var tredje person (32 procent) mellan 18-24 år upplever att alkoholreklam i digitala kanaler ökat det senaste året.

- Resultatet från denna undersökning stämmer väl överens med tidigare undersökningar IQ genomfört. Alkoholreklam i digitala kanaler påverkar och den påverkar unga personer mest, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ.

Hela rapporten "Alkoholreklam på internet" finns att ladda ner på www.iq.se

*Undersökningen genomfördes i Novus webbpanel under perioden 31 janurai-12 februari 2013. Totalt svarade 1 026 personer mellan 18 och 79 år, ett riksrepresentativt urval utifrån ålder, kön samt region. I urvalsgruppen 18-24 år deltog ytterligare 301 personer.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se

 


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.