2011.08.22

IQ lanserar ny iPhone-app - Fyllekameran

En ny undersökning* som IQ genomfört bland personer i åldern 18-35 år visar att fler än 6 av 10 tror att deras vänner skulle bli negativt överraskade om de såg sig själva berusade på film. Nu lanserar IQ en ny gratis iPhone-app, Fyllekameran, som låter användarens nyktra jag möta sitt berusade jag.

- Man blir inte alltid så trevlig och attraktiv när man är berusad som man kanske tror. Att se sig själv berusad på film tror jag kan ge många en tankeställare. Med Fyllekameran kan alla enkelt låta sitt nyktra jag möta sitt berusade jag, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ.

I undersökningen framgår att:

  • 62 procent har vänner som man tror skulle bli negativt överraskade om de fick se sig berusade på film.
  • 29 procent tror att de skulle bli negativt överraskade om de fick se sig själva berusade på film.
  • 54 procent tror att omgivningen uppfattar dem på samma sätt som de själva gör när de är berusade.
  • 91 procent av de tillfrågade (18-35 år) dricker alkohol.

Appen vänder sig i första hand mot unga vuxna i åldern 18-25 år.

- Unga vuxna är en grupp som dricker mycket alkohol och många riskerar tyvärr att hamna i en skadlig konsumtion. Med appen Fyllekameran vill vi använda en ny kanal för att på ett lättillgängligt sätt få unga vuxna att reflektera över sin alkoholkonsumtion, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ.

Så här fungerar Fyllekameran:
Användaren ställer in tiden då man vill att filmen ska spelas in. När tiden är inne ljuder ett alarm och man klickar då på ok så startas filminspelningen och man kan filma sig själv och sina vänner. Efter 12 timmar så ljuder ytterligare ett alarm och man har möjlighet att titta på filmen man spelade in.

För att ladda ner Fyllekameran gå in på App Store eller, klicka här: http://itunes.apple.com/se/app/fyllekameran/id448908082?mt=8

www.iq.se hittar du även en film som beskriver appen.

* Undersökningen genomfördes av Xtreme på IQ:s uppdrag mellan den 10-15 augusti 2011. Antalet respondenter i undersökningen var 510 personer i åldrarna 18-35 år.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Jägerskog, VD IQ, 070-227 70 35, e-post: magnus@iq.se


2018.06.19

Semester – då dricker vi mer och oftare

I en Sifo-undersökning* som IQ genomfört svarar 6 av 10 svenskar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (58 procent) uppger även att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året.
2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen.
2018.06.05

Många föräldrar oroliga inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 3358 tonårsföräldrar uppger 85 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Denna bild bekräftas i en undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14 och 17 år där knappt 2 av 3 (65 procent) uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.
2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.