2011.11.09

Alkoholreklamens baksida

Det är fredagsmys för vuxna. Den sofistikerade miljön, musiken och den dämpade belysningen försätter oss i stämning. I slow-motion fylls kristallglaset upp med den gyllengula vätskan. Den bilden av alkoholkonsumtion möter oss allt oftare, men i sin nya reklamfilm låter IQ oss följa med även till alkoholens baksida. Där sväljer man inte spriten utan att grimasera, där får barnen se sina föräldrars sämsta sidor och glamouren förvandlas snabbt till torftighet.

Filmen "Smoothness" visas på tv med början i morgon, torsdag 10 november.

- En klar majoritet av svenska folket tycker att alkoholreklamen ger en förskönande bild. Alkoholdrycker förekommer i vackra, problemfria miljöer men det är bara en sida av myntet, glaset är dubbelbottnat vilket bör diskuteras, säger Magnus Jägerskog, vd för IQ. Vi presenterar både en ljusare och en mörkare bild av alkoholkonsumtion.

I filmen visas en stimmig, trevlig pubmiljö. Spritmärket Taman är helt påhittat, men det finns likheter med stämningen som ges i alkoholreklam. Alkohol förknippas med gemenskap och glädje. Men alkoholen har också en baksida och i "Smoothness" fortsätter scenen där reklamens kameror stängs av.

- Allt för sällan ifrågasätts innehållet i den masskultur som sköljer över oss i form av rörlig bild, säger Gunilla Jarlbro, professor i medie- och kommunikationsvetenskap. Inte minst gäller det reklamen och kanske alldeles särskilt en så försåtlig typ av reklam som den för alkohol. Genom att våga bryta igenom alkoholreklamens klichéer bidrar IQ till vår förståelse för hur lätt vi påverkas av bilder och hur lätt man kan bli manipulerad av längtan efter det vackra.

Alkoholreklamen exploderar
Investeringarna i alkoholreklam har nästan fördubblats på två år och är 2010 uppe i drygt 667 miljoner kronor, enligt Sifo. TV dominerar och får drygt hälften av reklaminvesteringarna. Internet och oadresserad direktreklam är nya kanaler för alkoholreklamen.

Två av tre svenskar tycker att reklam för alkohol är förskönande, det visar en undersökning som Novus har gjort på uppdrag av IQ. Majoriteten tycker att reklam för öl, vin och sprit uppmanar till bruk av alkohol. Femton procent tycker att alkoholreklamen vanligtvis vänder sig till personer under 25 år - trots att det är olagligt.

Över hälften av svenskarna tycker också att exponeringen av öl, vin och sprit har ökat i matprogram. Många ser även en ökning i dokusåpor, tv-serier och filmer de två senaste åren.

Fakta om "Smoothness"
"Smoothness" kommer att visas i TV vecka 45-48 samt 52. Ingen alkohol dricks i filmen.

Produktionsbolag: Flodellfilm
Regissör: Tomas Jonsgården
Reklambyrå: Forsman & Bodenfors

Här kan du se filmen: http://www.youtube.com/watch?v=bR7nLertwFk

Fakta om opinionsundersökning och reklaminvesteringar
IQ:s undersökning, som genomfördes av Novus 25 - 31 oktober 2011, omfattar 1 616 webbaserade intervjuer. De tillfrågade är ett riksrepresentativt urval av den svenska allmänheten, 16 år eller äldre.

För ytterligare information:
Magnus Jägerskog, IQ, 070-227 70 35

 


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.