2010.12.30

Alexandra Charles skriver i en krönika om varför vi skrattar åt fyllehistorier och om svårigheten att se allvaret i dem

Alexandra Charles skriver i en krönika om varför vi skrattar åt fyllehistorier och om svårigheten att se allvaret i dem.

IQ:s senaste film Fyllehistorier har genererat mycket uppmärksamhet. Alexandra Charles, ordförande för 1,6 & 2,6 miljonerklubben ger nu sin syn på vad hon tror ligger bakom att vi skrattar åt fyllehistorier i en krönika publicerad på IQ:s hemsida.

I december lanserade IQ den uppmärksammade filmen Fyllehistorier. Filmen som består av en blandning av dokumentära klipp från Youtube ljudsatt med pålagda skrattsalvor ska få tittaren att reflektera över sin egen och andras attityd till alkohol.

Tidigare har IQ bl.a. lanserat facebookkampanjerna Fyllefilter och Kaloriprofilen för att skapa förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. Reklamfilmerna RUS, Hur dricker du och Säg emot är andra exempel. Den riktade branschkampanjen Alkolås i alla skolskjutsar nu! resulterade i att ett 70-tal buss- och taxiföretag valde att installera alkolås i sina fordon.

-        För mig känns det självklart att bidra till att lyfta de här frågorna om varför vi egentligen skrattar år fyllehistorier och situationer som kan uppstå i samband med osunt mycket alkohol. Ibland är vi obetänksamma och glömmer att det vi nu har så fruktansvärt roligt åt kanske är någon annans katastrof, säger Alexandra Charles, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

-        Vi är väldigt glada över att Alexandra Charles sätter ord på en fråga som många ställer sig kring vår syn på alkoholvanor. Vår nya film bygger på ett antal scener där alkohol är inblandad. Vi har valt att visa händelser som helt enkelt inte går att blunda för såsom slagsmål, våldtäkter och sammanhang där barn far illa., säger Ann-Therese Enarsson, vd för IQ.

Enligt BRÅ, Brottsförebyggande Rådet, är alkohol inblandad i tre fjärdedelar av alla våldsbrott, varav våldtäkt är ett.

-        Vår avsikt är inte att skuldbelägga eller att peka ut någon speciell grupp. Men vi vill på ett kraftfullt sätt visa hur alkohol påverkar oss. Vår förhoppning är att få människor att själva tänka efter och sätta egna gränser för hur stor plats alkoholen ska få ta i deras eget men även i andras liv. Alexandra Charles egen tolkning av problematiken hjälper oss att föra diskussionen vidare, avslutar Ann-Therese Enarsson.

För mer information kontakta:

Ann-Therese Enarsson, VD IQ, 0709-21 75 50

e-post: ann-therese@iq.se

Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben, 0708-28 09 11

e-post: alexandra.charles@telia.com

Alexandra Charles krönika och andra IQ-kampanjer

Läs Alexandra Charles krönika på www.iq.se

Se filmen Fyllehistorierwww.iq.se

Se alla våra kampanjer: http://iq.se/content/hur-jobbar-vi-med-kampanjer.aspx


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.