2009.12.03

IQ och Olle Ljungström gjorde årets reklamlåt

I dag delar branschtidningen Resumé ut priset för Årets Reklamlåt 2009 vid en gala på Berns i Stockholm. Vinnare blev "Hvila vid denna källa", Fredmans Epistel nr 82,som framfördes av Olle Ljungström i IQ:s reklamfilm "Hur dricker du?".

Tävlingen Årets reklamlåt premierar det företag eller organisation som bäst använt musiken som bärande idé i sin reklamfilm.

- Olle Ljungström är en fantastisk artist och sångare. Ingen annan hade kunnat göra den här låten som han gör den, och vi är väldigt glada att han ville göra detta för IQ. Olle Ljungströms personlighet och erfarenheter hänger ihop med hans uttryck som sångare och låten gjorde filmen ännu starkare, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.

Genom ett samarbete med Spotify, där "Hvila vid denna källa" gjordes tillgänglig, har låten fått ytterligare spridning. Fram till och med idag har den där spelats över 17 000 gånger. IQ:s reklamfilm "Hur dricker du" har också visats 14 616 gånger på Youtube.

- Det känns verkligen jättekul att Olles tolkning av "Hvila vid denna källa" fått sådan stor spridning utanför de tv-kanaler där filmen visats. Genom att använda av oss Spotify och Youtube har filmen fått ett avsevärt längre liv och nått ännu fler människor, säger Ann-Therése Enarsson, vd på IQ.

Juryns motiverig till valet av "Hvila vid denna källa" som årets reklamlåt var följande (I juryn ingick Charlotte Most, Cornelia Opitz, Jan Gradvall, Stefan Falk och Adam Nordén):
Vinnaren är en reklamfilm som är helt och hållet byggd runt musiken. Och inte bara runt musiken, utan även runt artisten. Det är ett djärvt grepp att låta en sargad sångare, som varit öppen med sitt alkoholmissbruk, tolka en spritromantisk låt av nationalskalden Bellman. Att använda låten för att varna om alkoholens risker är genialt. Ingen annan artist och ingen annan låt hade kunnat vara IQ:s talesman med samma trovärdighet. Budskapet träffar rakt i levern.

För dem som vill lyssna på "Hvila vid denna källa" på Spotify, använd denna länk: http://open.spotify.com/track/2Qt45bFiYjJpAVReYOCPu4

Hela reklamfilmen finns här: http://www.youtube.com/watch?v=WL3V39hPImI

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51 alt 0709-21 75 50


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.