2008.04.16

Bläckpatroner säljs med hjälp av rödvin

Köp utrustning till din skrivare för minst 5 000 kronor och du får en låda rött vin på köpet. Med det erbjudandet hoppas företaget Daytoner locka kunder. - Klart olämpligt anser Ann-Therése Enarsson, VD för IQ. Daytoners affärsidé är att sälja lasertoner, bläckpatroner och övrigt förbrukningsmaterial till lägre priser än i vanliga butiker. Nu kampanjar man med erbjudandet "3 filmer och en låda rött vin på köpet". Omdömeslöst anser IQ - Det är varken så smart eller omtänksamt, jag undrar om det ens är lagligt, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Jag tycker att man från företagets sida bör tänka efter vad erbjudandet kan ställa till med hos kunderna. Alkoholen förknippas med glädje och fest, men alkohol har också en baksida. Företag bör tänka på att alkohol kan stjälpa många relationer, både privat och i näringslivet. På företag som är återhållsamma med alkohol, minskar också bruket av alkohol bland personalen. På företag som är frikostiga med alkohol fungerar det tvärtom; en avhandling från Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap visar att bejakande alkoholkultur på arbetsplatsen gör att allt fler personer utvecklar ett problematiskt alkoholbruk. - Det är omdömeslöst att ge bort alkohol till människor som man inte känner. I Sverige finns det över 200 000 barn som lever i missbrukarmiljöer. Att då få en låda rött vin på köpet kan skapa problem, säger Ann-Therése Enarsson. Företaget Aridus i Lidköping, som är ett IQ-projekt, har valt att varken ge bort eller bjuda sina kunder på alkohol. Information om IQ och IQ:s projekt finns på http://www.iq.se Pressbilder finns på http://www.newsdesk.se/pressroom/iq För ytterligare information: Ann-Therése Enarsson, IQ, 0709 21 75 50 IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.
2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.