2008.12.11

Film om festens baksida skapar eftertanke

Filmen "Rus" hyllas av bloggvärlden, vann pris som månadens kampanj och ses på YouTube. Kombinationen film och musik blev en fullträff. Sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen och mer än nio av tio har förstått budskapet.

Med filmen om en fest, som börjar i glädje och senare spårar ur för några deltagare, vill IQ sätta fokus på de risker som unga vuxna utsätter sig för om de konsumerar så stora mängder alkohol att de förlorar kontrollen.

En utvärdering av filmen visar att

. sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen
. mer än nio av tio har förstått budskapet
. åtta av tio tycker att filmen skapar eftertanke
. sex av tio tycker att filmen visar situationer som man kan känna igen sig i

I filmen följer vi ett gäng 25-åringar som deltar i en bröllopsfest. De skrattar och skålar. Efter middagen dansar de, slipsar lossas och hämningar försvinner. Lill Lindfors sjunger 70-talslåten "Rus" i bakgrunden: "Mitt hjärta har en frusen inneboende, med pajat självförtroende som inte mår så bra". Peps Persson skrev texten.

- Vi vill bidra till reflektion och eftertanke, måttfullhet och omtanke om sig själv och andra, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ.

Sju av tio unga vuxna tycker att alkohol kan ha positiva effekter, det visar en aktuell undersökning. Yttre press och inre krav släpper när man dricker alkohol. Livet känns roligare och det blir lättare att flörta.

Men alkoholen har också en baksida. Undersökningen visar att 36 procent har drabbats av minnesluckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

YouTube och bloggar
Filmen "Rus" sändes i TV3, Kanal 5 och TV6 samt på bio. Filmen finns också på YouTube med närmare 70000 visningar hittills. Låten "Rus" är nästan lika populär med över 40000 visningar.

Bloggare lägger upp filmen och kommenterar den:
"Fernet och jag har suttit och kollat på den här fantastiska reklamfilmen från IQ. Den känns läskigt realistiskt och det skulle inte förvåna mig om det samma skulle utspela sig på något bröllop som man själv kommer att närvara på i framtiden... gillar ni den?"

"Den här reklamen går hela tiden nu. Jag vet inte varför eller så vet jag varför men den tog liksom i hjärtat från första gången jag såg den. Den är fin och den är ful och den är ärlig."

"ni har säkert sett reklamen adresserad iq visas just nu. klockren, om jag får säga det."

Mer information om IQ och IQ:s projekt finns på http://www.iq.se

Filmen "Rus" är regisserad av Mikael Marcimain, som också har regisserat IQ:s nya film som handlar om det kloka i att inte ge bort alkohol i företagspresent.

Utvärderingen genomfördes i Xtremes Internetpanel den 20-25 november, 500 intervjuer gjordes

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.