2008.12.11

Film om festens baksida skapar eftertanke

Filmen "Rus" hyllas av bloggvärlden, vann pris som månadens kampanj och ses på YouTube. Kombinationen film och musik blev en fullträff. Sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen och mer än nio av tio har förstått budskapet.

Med filmen om en fest, som börjar i glädje och senare spårar ur för några deltagare, vill IQ sätta fokus på de risker som unga vuxna utsätter sig för om de konsumerar så stora mängder alkohol att de förlorar kontrollen.

En utvärdering av filmen visar att

. sju av tio i målgruppen 18-25 år har sett filmen
. mer än nio av tio har förstått budskapet
. åtta av tio tycker att filmen skapar eftertanke
. sex av tio tycker att filmen visar situationer som man kan känna igen sig i

I filmen följer vi ett gäng 25-åringar som deltar i en bröllopsfest. De skrattar och skålar. Efter middagen dansar de, slipsar lossas och hämningar försvinner. Lill Lindfors sjunger 70-talslåten "Rus" i bakgrunden: "Mitt hjärta har en frusen inneboende, med pajat självförtroende som inte mår så bra". Peps Persson skrev texten.

- Vi vill bidra till reflektion och eftertanke, måttfullhet och omtanke om sig själv och andra, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ.

Sju av tio unga vuxna tycker att alkohol kan ha positiva effekter, det visar en aktuell undersökning. Yttre press och inre krav släpper när man dricker alkohol. Livet känns roligare och det blir lättare att flörta.

Men alkoholen har också en baksida. Undersökningen visar att 36 procent har drabbats av minnesluckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

YouTube och bloggar
Filmen "Rus" sändes i TV3, Kanal 5 och TV6 samt på bio. Filmen finns också på YouTube med närmare 70000 visningar hittills. Låten "Rus" är nästan lika populär med över 40000 visningar.

Bloggare lägger upp filmen och kommenterar den:
"Fernet och jag har suttit och kollat på den här fantastiska reklamfilmen från IQ. Den känns läskigt realistiskt och det skulle inte förvåna mig om det samma skulle utspela sig på något bröllop som man själv kommer att närvara på i framtiden... gillar ni den?"

"Den här reklamen går hela tiden nu. Jag vet inte varför eller så vet jag varför men den tog liksom i hjärtat från första gången jag såg den. Den är fin och den är ful och den är ärlig."

"ni har säkert sett reklamen adresserad iq visas just nu. klockren, om jag får säga det."

Mer information om IQ och IQ:s projekt finns på http://www.iq.se

Filmen "Rus" är regisserad av Mikael Marcimain, som också har regisserat IQ:s nya film som handlar om det kloka i att inte ge bort alkohol i företagspresent.

Utvärderingen genomfördes i Xtremes Internetpanel den 20-25 november, 500 intervjuer gjordes

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.