2008.11.20

IQ-befriade chefer ger bort alkohol

En aktuell undersökning visar att var fjärde chef under det senaste året har gett bort alkoholhaltiga drycker i gåva. Varannan flaska (47 procent) gick till affärskontakter eller kunder, och var tredje flaska (32 procent) delades ut bland anställda på företaget.

De flesta som får en flaska fint vin av en kund eller arbetsgivare, tycker säkert att det är en mycket trevlig julklapp. Men man kan aldrig veta säkert. För några procent av mottagarna och deras familjer kan en julklapp som ges bort i all välmening ställa till stora problem. Med tanke på att julen är den tid på året då barn önskar sig nyktra föräldrar, är det olyckligt att just alkohol är en vanlig företagsjulklapp.

- Det är aningslöst att ge bort alkohol, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Människor som man bara träffar i konferensrum eller talar med i telefon känner man på sätt och vis inte alls. Man vet inte om de dricker alkohol eller om de tillhör de hundratusentals som försöker låta bli.

Av cheferna är det 27 procent med en position i arbetslivet där de ger bort gåvor i julklapp, som har gett bort en flaska vin, champagne eller liknande. Bland yngre män åldern (18-34 år) är det ännu vanligare att ge bort alkohol i gåva, det har 33 procent gjort. Undersökningen visar också att klappar som kluckar är vanligare i storstäder än på landsbygden.

Ny film
En ny film från IQ visas från och med torsdagen den 20 november i olika TV-kanaler. Filmen avslutas med en hänvisning till företaget Aridus i Lidköping, som har valt att varken ge bort eller bjuda sina kunder på alkohol.





Mikael Marcimain har regisserat den nya filmen. Han har också regisserat IQ:s film "Rus".

Undersökningen har genomförts av Novus Opinion den 5-7 november, i form av drygt 1 000 webbintervjuer.

På IQ.se finns information om Aridus AB (IQ-projekt nr 13) och andra företagsexempel som handlar om att förebygga eller begränsa alkoholens skadeverkningar, och en intervju med Torbjörn Larsson, direktor vid Ersta diakonisällskap, som är en av IQ:s vetenskapliga rådgivare.

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.
2017.12.18

Alkohol påverkar mångas julfirande negativt

Drygt 4 av 10 (42 procent) uppger att de varit med på något julfirande där de tycker att det druckits för mycket alkohol. Var tredje person uppger även att de varit oroliga för att personer de firar jul med ska dricka för mycket alkohol. Det framkommer i en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört.
2017.12.07

3 av 4 tycker inte det är viktigt att det serveras alkohol på jobbets julbord

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger drygt 3 av 4 (76 procent) att de inte tycker det är viktigt att det serveras alkohol i samband med jobbets julbord. 46 procent uppger även att kollegors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt.
2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.