2008.11.20

IQ-befriade chefer ger bort alkohol

En aktuell undersökning visar att var fjärde chef under det senaste året har gett bort alkoholhaltiga drycker i gåva. Varannan flaska (47 procent) gick till affärskontakter eller kunder, och var tredje flaska (32 procent) delades ut bland anställda på företaget.

De flesta som får en flaska fint vin av en kund eller arbetsgivare, tycker säkert att det är en mycket trevlig julklapp. Men man kan aldrig veta säkert. För några procent av mottagarna och deras familjer kan en julklapp som ges bort i all välmening ställa till stora problem. Med tanke på att julen är den tid på året då barn önskar sig nyktra föräldrar, är det olyckligt att just alkohol är en vanlig företagsjulklapp.

- Det är aningslöst att ge bort alkohol, säger Ann-Therése Enarsson, IQ:s VD. Människor som man bara träffar i konferensrum eller talar med i telefon känner man på sätt och vis inte alls. Man vet inte om de dricker alkohol eller om de tillhör de hundratusentals som försöker låta bli.

Av cheferna är det 27 procent med en position i arbetslivet där de ger bort gåvor i julklapp, som har gett bort en flaska vin, champagne eller liknande. Bland yngre män åldern (18-34 år) är det ännu vanligare att ge bort alkohol i gåva, det har 33 procent gjort. Undersökningen visar också att klappar som kluckar är vanligare i storstäder än på landsbygden.

Ny film
En ny film från IQ visas från och med torsdagen den 20 november i olika TV-kanaler. Filmen avslutas med en hänvisning till företaget Aridus i Lidköping, som har valt att varken ge bort eller bjuda sina kunder på alkohol.





Mikael Marcimain har regisserat den nya filmen. Han har också regisserat IQ:s film "Rus".

Undersökningen har genomförts av Novus Opinion den 5-7 november, i form av drygt 1 000 webbintervjuer.

På IQ.se finns information om Aridus AB (IQ-projekt nr 13) och andra företagsexempel som handlar om att förebygga eller begränsa alkoholens skadeverkningar, och en intervju med Torbjörn Larsson, direktor vid Ersta diakonisällskap, som är en av IQ:s vetenskapliga rådgivare.

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 51, 0709 21 75 50

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.