2008.10.30

Festcoachen "Hoa-Hoa" läxar upp unga vuxna på krogen

Yttre press och inre krav släpper när man dricker alkohol. Unga vuxna tycker att livet känns roligare och det blir lättare att flörta. Till nackdelarna hör att man kan sluddra och ragla, tappa minnet och hamna på bild på nätet. Nu kan de få en påminnelse från mamma, en arg tant, Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren eller en alkoholforskare om att inte dricka mer än de klarar av.

Sju av tio unga vuxna mellan 18 och 25 tycker att alkohol kan ha positiva effekter. Till nackdelarna hör att 36 procent har drabbats av minnes-luckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

Så här säger några unga vuxna i ett gruppsamtal online:
Magnus: "det slutar nästan alltid (i mitt fall) att man dricker sig stupfull ändå. svårt att sluta"
Sabina: "dels kan man väl inte sluta dricka för att alkoholen gör att man inte riktigt bestämmer över ens bslut helt själv"

För den som vill ta det lugnare "nästa gång" finns nu en enkel service som kan ge råg i ryggen precis när det som bäst behövs! Man förbeställer helt enkelt ett telefonsamtal, så ringer en festcoach upp under krog-kvällen eller festen och påminner om att ta det litet lugnare.

Det finns fyra coacher: Lennart "Hoa-Hoa" Dahlgren - tyngdlyftare, pappa, tv-programledare och på-spåret-deltagare - som uttrycker sig lika tydligt som han brukar. Alkoholforskaren Kent Johnsson ger vetenskapligt underbyggda råd. Möjligen biter en gammal dams livserfarenhet bättre? Och några kanske helst vill bli påminda av sin mamma? Festcoacherna kan vara arga, snälla eller sakliga - allt beroende på vad man själv föredrar.

Samtal från Festcoachen går att beställa på http://www.iq.se från torsdag 30 oktober. Man kan också beställa från mobilen genom att SMS:a "IQ" till 72456.

Här kan du tjuvlyssna på coacherna!

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 50
Christina Luttropp Voquer, marknadschef IQ, 08-410 249 50, 0709-217 554

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.