2008.10.13

Unga vuxna kopplar av med alkohol, säger "sanningar" och har sex som de ångrar

Unga vuxna kopplar av med alkohol, de tycker att livet känns roligare och det är lättare att flörta. Men alkoholen har också en baksida. De säger sanningar och har sex som de sedan ångrar, de hamnar på bild på nätet och drabbas av minnesluckor. Med en ny kampanj vill IQ få fler unga att fundera över sin alkoholkonsumtion.

Sju av tio unga vuxna mellan 18 och 25 tycker att alkohol kan ha positiva effekter, det visar en undersökning som Novus Opinion har genomfört den 16-18 september på IQ:s uppdrag:

. Yttre press och inre krav släpper 57 procent
. Livet känns roligare, det är kul 51 procent
. Lättare att flörta 48 procent
. Roligare att dansa 45 procent
. Man känner sig snygg och säker 34 procent

Samtidigt visar undersökningen att 36 procent har drabbats av minnesluckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

När de får svara på om de har vänner som har råkat ut för obehagliga händelser när de har varit berusade blir siffrorna högre. Var tredje har hånglat med fel person, var fjärde har skadat sig, en av tio har kört eller åkt med en alkoholpåverkad förare.

Nästan hälften (46 procent) svarar att de tar större risker när de är berusade. Och mer än åtta av tio anser att den som är alkoholpåverkad har ett ansvar för vad hon eller han kan råka ut för. I svaren poängteras att man har ett ansvar för att skydda sig mot risker, men att det aldrig är ens fel om man utsätts för brott oavsett om man själv är berusad eller inte.

Ny kampanj från IQ
Med en film om en fest, som börjar i glädje och senare spårar ur för några deltagare, vill IQ sätta fokus på de risker som unga vuxna utsätter sig för om de konsumerar så stora mängder alkohol att de förlorar kontrollen. Filmen "Rus" kommer att sändas i TV3, Kanal 5 och TV6 samt på bio.

I filmen följer vi ett gäng 25-åringar som deltar i en bröllopsfest. De skrattar och skålar. Efter middagen dansar de, slipsar lossas och hämningar försvinner. Lill Lindfors sjunger 70-talslåten "Rus" i bakgrunden: "När vinet glöder i de fyllda glasen och vi börjar bli i gasen då lossnar tungans band".






- Vi vill få unga att tänka till, att fundera över hur de själva och deras kompisar dricker, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ. Alkohol har ju två sidor. Det är förknippat med glädje och fest. Men det får inte bli för mycket, då utsätter man sig för risker, både våld och ofrivilligt sex.

Det behöver inte handla om alkoholberoende eller missbruksproblem - det kan hända saker redan vid första fyllan. Det blir "kaos i hjärnan" och riskerna för att tappa kontrollen, hamna i slagsmål eller ha ofrivilligt sex ökar.

"Mitt hjärta har en frusen inneboende, med pajat självförtroende som inte mår så bra"
Lill Lindfors sjunger om pajat självförtroende, och en forskningsgenomgång som Statens folkhälsoinstitut nyligen har gjort visar just detta: Att ungdomar som dricker mycket löper upp till femdubblad ökad risk att må psykiskt dåligt.

Alkoholforskare Kent Johnsson, Malmö högskola, föreläser om hur man minskar unga vuxnas alkoholkonsumtion. Metoderna går ut på att maximera de positiva effekterna av alkohol och minimera de negativa konsekvenserna. I första hand gäller det att få dem som dricker mest att dricka ett eller flera glas mindre - då är mycket vunnet.

Samtidigt väljer många unga trendsättare bort spriten och är nyktra eller mycket måttliga. Hit hör Björn Gustafsson, Doreen Månsson, Ebba von Sydow och Adam Tensta.

IQ:s film finns även på http://www.iq.se
Det finns också en rapport från undersökningen som omfattar 1000 personer mellan 18 och 25 år.

Filmen "Rus" är regisserad av Mikael Marcimain. Han belönades med Dagens Nyheters kulturpris 2008 och har bland annat regisserat TV-succéerna "Graven", "Lasermannen" och "Upp till kamp".

IQ:s film "Säg emot" fick i fjol ett Silverägg i Reklamförbundets Guldäggstävling och vann första pris som bästa reklamfilm under 2007 på Roy-galan.

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 50
Christina Luttropp Voquer, marknadschef IQ, 08-410 249 50, 0709-217 554

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.