2008.10.13

Unga vuxna kopplar av med alkohol, säger "sanningar" och har sex som de ångrar

Unga vuxna kopplar av med alkohol, de tycker att livet känns roligare och det är lättare att flörta. Men alkoholen har också en baksida. De säger sanningar och har sex som de sedan ångrar, de hamnar på bild på nätet och drabbas av minnesluckor. Med en ny kampanj vill IQ få fler unga att fundera över sin alkoholkonsumtion.

Sju av tio unga vuxna mellan 18 och 25 tycker att alkohol kan ha positiva effekter, det visar en undersökning som Novus Opinion har genomfört den 16-18 september på IQ:s uppdrag:

. Yttre press och inre krav släpper 57 procent
. Livet känns roligare, det är kul 51 procent
. Lättare att flörta 48 procent
. Roligare att dansa 45 procent
. Man känner sig snygg och säker 34 procent

Samtidigt visar undersökningen att 36 procent har drabbats av minnesluckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

När de får svara på om de har vänner som har råkat ut för obehagliga händelser när de har varit berusade blir siffrorna högre. Var tredje har hånglat med fel person, var fjärde har skadat sig, en av tio har kört eller åkt med en alkoholpåverkad förare.

Nästan hälften (46 procent) svarar att de tar större risker när de är berusade. Och mer än åtta av tio anser att den som är alkoholpåverkad har ett ansvar för vad hon eller han kan råka ut för. I svaren poängteras att man har ett ansvar för att skydda sig mot risker, men att det aldrig är ens fel om man utsätts för brott oavsett om man själv är berusad eller inte.

Ny kampanj från IQ
Med en film om en fest, som börjar i glädje och senare spårar ur för några deltagare, vill IQ sätta fokus på de risker som unga vuxna utsätter sig för om de konsumerar så stora mängder alkohol att de förlorar kontrollen. Filmen "Rus" kommer att sändas i TV3, Kanal 5 och TV6 samt på bio.

I filmen följer vi ett gäng 25-åringar som deltar i en bröllopsfest. De skrattar och skålar. Efter middagen dansar de, slipsar lossas och hämningar försvinner. Lill Lindfors sjunger 70-talslåten "Rus" i bakgrunden: "När vinet glöder i de fyllda glasen och vi börjar bli i gasen då lossnar tungans band".






- Vi vill få unga att tänka till, att fundera över hur de själva och deras kompisar dricker, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ. Alkohol har ju två sidor. Det är förknippat med glädje och fest. Men det får inte bli för mycket, då utsätter man sig för risker, både våld och ofrivilligt sex.

Det behöver inte handla om alkoholberoende eller missbruksproblem - det kan hända saker redan vid första fyllan. Det blir "kaos i hjärnan" och riskerna för att tappa kontrollen, hamna i slagsmål eller ha ofrivilligt sex ökar.

"Mitt hjärta har en frusen inneboende, med pajat självförtroende som inte mår så bra"
Lill Lindfors sjunger om pajat självförtroende, och en forskningsgenomgång som Statens folkhälsoinstitut nyligen har gjort visar just detta: Att ungdomar som dricker mycket löper upp till femdubblad ökad risk att må psykiskt dåligt.

Alkoholforskare Kent Johnsson, Malmö högskola, föreläser om hur man minskar unga vuxnas alkoholkonsumtion. Metoderna går ut på att maximera de positiva effekterna av alkohol och minimera de negativa konsekvenserna. I första hand gäller det att få dem som dricker mest att dricka ett eller flera glas mindre - då är mycket vunnet.

Samtidigt väljer många unga trendsättare bort spriten och är nyktra eller mycket måttliga. Hit hör Björn Gustafsson, Doreen Månsson, Ebba von Sydow och Adam Tensta.

IQ:s film finns även på http://www.iq.se
Det finns också en rapport från undersökningen som omfattar 1000 personer mellan 18 och 25 år.

Filmen "Rus" är regisserad av Mikael Marcimain. Han belönades med Dagens Nyheters kulturpris 2008 och har bland annat regisserat TV-succéerna "Graven", "Lasermannen" och "Upp till kamp".

IQ:s film "Säg emot" fick i fjol ett Silverägg i Reklamförbundets Guldäggstävling och vann första pris som bästa reklamfilm under 2007 på Roy-galan.

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 50
Christina Luttropp Voquer, marknadschef IQ, 08-410 249 50, 0709-217 554

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2018.06.19

Semester – då dricker vi mer och oftare

I en Sifo-undersökning* som IQ genomfört svarar 6 av 10 svenskar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (58 procent) uppger även att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året.
2018.06.12

IQ polisanmäler spritkonton på Instagram

För barn och unga som vet vad de ska söka efter har det under lång tid varit enkelt att få tag i starksprit via sociala medier som exempelvis Instagram. IQ har hittat ett hundratal olika konton som erbjuder alkohol till försäljning dygnet runt. För att få dessa konton att försvinna och minska risken att barn och unga råkar illa ut på grund av alkohol har IQ polisanmält ett antal av dessa konton för brott mot alkohollagen.
2018.06.05

Många föräldrar oroliga inför skolavslutningen

I en undersökning* som IQ genomfört bland 3358 tonårsföräldrar uppger 85 procent att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen. Denna bild bekräftas i en undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14 och 17 år där knappt 2 av 3 (65 procent) uppger att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen.
2018.05.17

Ny undersökning från IQ – Så påverkas vi av andras drickande

I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger var tredje person i Sverige att de avstått från att delta i sociala sammanhang för att de tror att andra människors alkoholkonsumtion i samband med dessa kan påverka dem negativt. I undersökningen framkommer även att mer än hälften av alla kvinnor (53 procent) blivit sexuellt trakasserade av en berusad person, motsvarande siffra bland män var 26 procent.
2018.05.04

IQ och Forsman & Bodenfors går skilda vägar

Efter 12 år tillsammans går IQ och Forsman & Bodenfors skilda vägar. Beslutet att avsluta samarbetet har tagits i samförstånd. Nu vill IQ tacka Forsman & Bodenfors som under lång tid varit en viktig del i dess framgångsrika kommunikation.
2018.04.26

Vanligt att unga dricker alkohol vid Valborg – enligt unga

Enligt en ny undersökning* som IQ genomfört bland 512 ungdomar mellan 14-17 år uppger drygt 3 av 4 (77 procent) att de tror att det är vanligt att ungdomar dricker alkohol i samband med Valborg. På frågan vilka anledningar det finns till att tonåringar under 18 år dricker alkohol svarar flest ungdomar ”För att det är spännande”, följt av ”För att inte känna sig utanför” och ”För att det gör fester roligare”. Knappt 9 av 10 (87 procent) uppger även att de tycker det är bra att föräldrar hjälper sina barn med anledningar att säga nej till alkohol.
2018.04.05

Hög alkoholkonsumtion bland studenter – men få är oroliga

I en undersökning som IQ genomfört bland 2677 studerande svarar drygt var femte (22 procent) att de dricker alkohol 2-3 gånger i veckan eller oftare. I undersökningen framkommer även att 74 procent dricker 3-4 standardglas* eller mer när de dricker alkohol men endast 7 procent uppger att de är oroliga över sin alkoholkonsumtion.
2018.04.03

Korv (men inte sprit) viktigt när vi går på fotboll

Enligt en ny undersökning som Novus genomfört på uppdrag av IQ bland de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö svarar drygt 9 av 10 (92 procent) att det är bra att allsvenska fotbollsklubbar jobbar aktivt för att minska andelen kraftigt berusade personer på sina matcher. Drygt 3 av 4 (76 procent) uppger även att det inte är viktigt att dricka alkohol om/när de går på fotboll.
2018.03.21

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ - pressansvarig (vikariat)

Vill du av att skapa publicitet för viktiga frågor och att nå igenom i medieflödet? Har du erfarenhet av kommunikationsarbete, gillar teamwork och att hitta PR-möjligheter? Då kan vikariatet som pressansvarig på IQ vara ett arbete för dig.
2018.03.06

Fortsatt utveckling mot mer tillåtande syn på alkohol

I dag släpps IQ:s rapport Alkoholindex 2017. I rapporten framkommer att svenskarna fortsätter att bli allt mer tillåtande i sin syn på berusningsdrickande. Den positiva utvecklingen bland unga vuxna, där synen på berusningsdrickande under flera år gått i en mer återhållsam riktning, bryts i årets undersökning.