2008.10.13

Unga vuxna kopplar av med alkohol, säger "sanningar" och har sex som de ångrar

Unga vuxna kopplar av med alkohol, de tycker att livet känns roligare och det är lättare att flörta. Men alkoholen har också en baksida. De säger sanningar och har sex som de sedan ångrar, de hamnar på bild på nätet och drabbas av minnesluckor. Med en ny kampanj vill IQ få fler unga att fundera över sin alkoholkonsumtion.

Sju av tio unga vuxna mellan 18 och 25 tycker att alkohol kan ha positiva effekter, det visar en undersökning som Novus Opinion har genomfört den 16-18 september på IQ:s uppdrag:

. Yttre press och inre krav släpper 57 procent
. Livet känns roligare, det är kul 51 procent
. Lättare att flörta 48 procent
. Roligare att dansa 45 procent
. Man känner sig snygg och säker 34 procent

Samtidigt visar undersökningen att 36 procent har drabbats av minnesluckor, 24 procent har hamnat på bild som lagts ut på nätet, 23 procent har kissat offentligt och 15 procent har haft oskyddat sex det senaste året.

När de får svara på om de har vänner som har råkat ut för obehagliga händelser när de har varit berusade blir siffrorna högre. Var tredje har hånglat med fel person, var fjärde har skadat sig, en av tio har kört eller åkt med en alkoholpåverkad förare.

Nästan hälften (46 procent) svarar att de tar större risker när de är berusade. Och mer än åtta av tio anser att den som är alkoholpåverkad har ett ansvar för vad hon eller han kan råka ut för. I svaren poängteras att man har ett ansvar för att skydda sig mot risker, men att det aldrig är ens fel om man utsätts för brott oavsett om man själv är berusad eller inte.

Ny kampanj från IQ
Med en film om en fest, som börjar i glädje och senare spårar ur för några deltagare, vill IQ sätta fokus på de risker som unga vuxna utsätter sig för om de konsumerar så stora mängder alkohol att de förlorar kontrollen. Filmen "Rus" kommer att sändas i TV3, Kanal 5 och TV6 samt på bio.

I filmen följer vi ett gäng 25-åringar som deltar i en bröllopsfest. De skrattar och skålar. Efter middagen dansar de, slipsar lossas och hämningar försvinner. Lill Lindfors sjunger 70-talslåten "Rus" i bakgrunden: "När vinet glöder i de fyllda glasen och vi börjar bli i gasen då lossnar tungans band".






- Vi vill få unga att tänka till, att fundera över hur de själva och deras kompisar dricker, säger Ann-Therése Enarsson, VD för IQ. Alkohol har ju två sidor. Det är förknippat med glädje och fest. Men det får inte bli för mycket, då utsätter man sig för risker, både våld och ofrivilligt sex.

Det behöver inte handla om alkoholberoende eller missbruksproblem - det kan hända saker redan vid första fyllan. Det blir "kaos i hjärnan" och riskerna för att tappa kontrollen, hamna i slagsmål eller ha ofrivilligt sex ökar.

"Mitt hjärta har en frusen inneboende, med pajat självförtroende som inte mår så bra"
Lill Lindfors sjunger om pajat självförtroende, och en forskningsgenomgång som Statens folkhälsoinstitut nyligen har gjort visar just detta: Att ungdomar som dricker mycket löper upp till femdubblad ökad risk att må psykiskt dåligt.

Alkoholforskare Kent Johnsson, Malmö högskola, föreläser om hur man minskar unga vuxnas alkoholkonsumtion. Metoderna går ut på att maximera de positiva effekterna av alkohol och minimera de negativa konsekvenserna. I första hand gäller det att få dem som dricker mest att dricka ett eller flera glas mindre - då är mycket vunnet.

Samtidigt väljer många unga trendsättare bort spriten och är nyktra eller mycket måttliga. Hit hör Björn Gustafsson, Doreen Månsson, Ebba von Sydow och Adam Tensta.

IQ:s film finns även på http://www.iq.se
Det finns också en rapport från undersökningen som omfattar 1000 personer mellan 18 och 25 år.

Filmen "Rus" är regisserad av Mikael Marcimain. Han belönades med Dagens Nyheters kulturpris 2008 och har bland annat regisserat TV-succéerna "Graven", "Lasermannen" och "Upp till kamp".

IQ:s film "Säg emot" fick i fjol ett Silverägg i Reklamförbundets Guldäggstävling och vann första pris som bästa reklamfilm under 2007 på Roy-galan.

För ytterligare information:
Ann-Therése Enarsson, VD IQ, 08-410 249 50
Christina Luttropp Voquer, marknadschef IQ, 08-410 249 50, 0709-217 554

IQ verkar för en smartare syn på alkohol - att skapa en förändring av attityder och beteenden som resulterar i minskade alkoholskador. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som kan inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.