2007.10.19

Film om festens baksida vann ROY

IQ:s film "Säg emot" vann första pris som bästa reklamfilm under 2007 på Roy-galan torsdag 18 oktober. Filmen går från att vara en positiv skildring med fest till en negativ där konsekvenserna av för mycket alkohol blir belyst. Filmen kommer att sändas i TV3, TV6 och Kanal 5 under november. Alkoholen förknippas ofta med glädje och fest. Den får förälskade modet att göra någonting åt det och tondöva att sjunga karaoke. Vi höjer glasen och skrattar. Vi dricker tillsammans med kollegor, på studentfester och på semestern. Alkohol är samtidigt ett av de mest beroendeframkallande medel som finns, och alkohol leder till minskad kontroll över både sig själv och situationen.

En aktuell avhandling från Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap visar att bejakande alkoholkultur på arbetsplatser gör att allt fler personer utvecklar ett problematiskt alkoholbruk. - Det är fantastiskt roligt att en film om alkoholens baksida blir framröstad som vinnare i reklamfilmproducenternas egen tävling, säger Christina Luttropp Voquer, IQ:s marknadschef. Jag hoppas att filmen ska göra att många tänker efter när det gäller den egna alkoholkonsumtionen och umgänget med vänner och arbetskamrater. Reklamfilmspriset Roy belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Filmen "Säg emot", med Björn Granath som speakerröst, är ett porträtt av Sverige och alkoholen.

Det är människor i olika åldrar, i olika situationer, i olika delar av landet. Regissör är norske Joachim Trier vars debutfilm "Repris" var Oscarkandidat. Produktionsbolag: Mfl Producent: Lollo Uggla Reklambyrå: Forsman&Bodenfors Filmen kan ses på IQ.se. På webbplatsen finns också pressbilder: http://www.iq.se/content/press-bilder.aspx Vi dricker mer och allt oftare i Sverige i dag, och det krävs initiativ för att skapa alkoholfria miljöer. IQ har samlat mer än 600 goda exempel; konkreta aktiviteter och projekt som gör skillnad i sitt sammanhang. Genom att kommunicera dessa aktiviteter brett till svenska folket, vill IQ inspirera andra till liknande projekt. För ytterligare information: Christina Luttropp Voquer, IQ, 08 410 249 50, 0709-217 554 IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som ska inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.11.22

40 procent färre kraftigt berusade personer på allsvensk fotboll

Jämfört med den blåsstudie som genomfördes 2015 bland besökare på Friends Arena och Tele2 Arena inom ramen för Fotboll utan Fylla visar helt nya siffror från 2017 års mätning att andelen kraftigt berusade personer har sjunkit med 40 procent i samband med att AIK, Djurgården och Hammarby spelat allsvenska fotbollsmatcher.
2017.11.13

8 av 10 har påverkats negativt av andras drickande

Passivt drickande påverkar många negativt. I en ny Sifo-undersökning* som IQ genomfört uppger knappt 8 av 10 (79 procent) att andra människors alkoholkonsumtion påverkat dem negativt. 4 av 10 svarar att deras egen alkoholkonsumtion påverkat personer i deras omgivning negativt.
2017.10.26

Många föräldrar oroliga för att deras barn ska dricka alkohol på föräldrafria fester

I en undersökning* som IQ genomfört bland 2927 föräldrar i samtliga 21 län, med barn mellan 13–17 år, svarar knappt 9 av 10 (88 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med föräldrafria fester.
2017.10.16

Karin Hagman ny vd för IQ

Med start den 1 januari 2018 tillträder Karin Hagman som ny vd på IQ. Karin Hagman kommer närmast från tjänsten som kommunikationschef på fackförbundet Kommunal och har innan dess bland annat arbetat som kommunikationschef på Hyresgästföreningen.
2017.09.26

IQ lanserar Bottler – en festbot för studenter

Idag är det premiär för IQs Bottler, en festbot som ska få studenter vid universitet och högskolor att fundera över sin alkoholkonsumtion och coacha dem till ett smartare och roligare festande. Bottler guidar studenter före, under och efter festen genom tips, frågor och påminnelser via Facebook Messenger.
2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.