2007.10.19

Film om festens baksida vann ROY

IQ:s film "Säg emot" vann första pris som bästa reklamfilm under 2007 på Roy-galan torsdag 18 oktober. Filmen går från att vara en positiv skildring med fest till en negativ där konsekvenserna av för mycket alkohol blir belyst. Filmen kommer att sändas i TV3, TV6 och Kanal 5 under november. Alkoholen förknippas ofta med glädje och fest. Den får förälskade modet att göra någonting åt det och tondöva att sjunga karaoke. Vi höjer glasen och skrattar. Vi dricker tillsammans med kollegor, på studentfester och på semestern. Alkohol är samtidigt ett av de mest beroendeframkallande medel som finns, och alkohol leder till minskad kontroll över både sig själv och situationen.

En aktuell avhandling från Nordiska högskolan för folkhälsovetenskap visar att bejakande alkoholkultur på arbetsplatser gör att allt fler personer utvecklar ett problematiskt alkoholbruk. - Det är fantastiskt roligt att en film om alkoholens baksida blir framröstad som vinnare i reklamfilmproducenternas egen tävling, säger Christina Luttropp Voquer, IQ:s marknadschef. Jag hoppas att filmen ska göra att många tänker efter när det gäller den egna alkoholkonsumtionen och umgänget med vänner och arbetskamrater. Reklamfilmspriset Roy belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Filmen "Säg emot", med Björn Granath som speakerröst, är ett porträtt av Sverige och alkoholen.

Det är människor i olika åldrar, i olika situationer, i olika delar av landet. Regissör är norske Joachim Trier vars debutfilm "Repris" var Oscarkandidat. Produktionsbolag: Mfl Producent: Lollo Uggla Reklambyrå: Forsman&Bodenfors Filmen kan ses på IQ.se. På webbplatsen finns också pressbilder: http://www.iq.se/content/press-bilder.aspx Vi dricker mer och allt oftare i Sverige i dag, och det krävs initiativ för att skapa alkoholfria miljöer. IQ har samlat mer än 600 goda exempel; konkreta aktiviteter och projekt som gör skillnad i sitt sammanhang. Genom att kommunicera dessa aktiviteter brett till svenska folket, vill IQ inspirera andra till liknande projekt. För ytterligare information: Christina Luttropp Voquer, IQ, 08 410 249 50, 0709-217 554 IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. IQ lyfter fram projekt, goda exempel, som ska inspirera fler att göra mer för att minska alkoholkonsumtionen. Läs mer på IQ.se.


2017.08.21

Så ofta drack vi alkohol under semestern

Enligt en ny Sifo-undersökning som IQ genomfört uppger nästan 4 av 10 (37 procent) att de drack alkohol 3-4 gånger i veckan eller oftare under semestern.
2017.06.21

Semester – då dricker vi mer och oftare

Över hälften (52 procent) av de boende i Sverige uppger att de dricker mer alkohol under semestern jämfört med övriga tider på året. Nästan lika många (51 procent) svarar att de dricker alkohol oftare under semestern jämfört med övriga tider på året. Det visar en ny Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av IQ.
2017.06.19

Många föräldrar oroliga inför sommarens festivaler

I en undersökning som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat genomföra bland 2927 föräldrar med barn mellan 13-17 år uppger drygt 8 av 10 (82 procent) att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med festivaler. Drygt var tredje (36 procent) uppger även att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med festivaler.
2017.06.07

Skolavslutning oroar tonårsföräldrar

Drygt 8 av 10 (84 procent) tonårsföräldrar tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol i samband med skolavslutningen och 4 av 10 är oroliga för att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med skolavslutningen. 6 av 10 tror även att deras tonårsbarn kommer att dricka sig berusad innan 18-års ålder.
2017.05.28

Tre av fyra studenter riskkonsumerar alkohol

Alkoholkonsumtionen och berusningsnivån bland studenter som besöker fester vid svenska universitet och högskolor är hög. Hela 74 procent av studenterna har alkoholvanor som innebär risk för fysiska, psykiska eller sociala skador. Det visar en ny rapport från IQ som presenteras idag.
2017.05.08

Stark alkoholkultur i studentlivet visar ny undersökning från IQ

Nästan 6 av 10 studenter anser att det finns traditioner inom studentlivet där det är självklart att man ska dricka alkohol. Drygt var fjärde svarande uppger även att de tror att det är svårare att passa in på deras universitet/högskola om man inte dricker alkohol. Det visar en undersökning som har genomförts på uppdrag av IQ, bland 6 808 högskolestuderande vid 16 olika studentkårer och nationer runt om i Sverige.
2017.04.27

Många föräldrar runt om i Sverige oroliga inför Valborg

Drygt var tredje förälder (35 procent) uppger att de är oroliga att deras tonårsbarn ska dricka alkohol i samband med Valborg. I Kalmar län var motsvarande siffra 44 procent (högst) och i Norrbottens län var siffran 23 procent (lägst). Knappt åtta av tio (79 procent) svarar även att de tror att det är vanligt att tonåringar under 18 år dricker alkohol, men bara nio procent tror att det är vanligt att deras egna tonårsbarn dricker alkohol. Det visar en undersökning bland 2 927 tonårsföräldrar med barn mellan 13-17 år som IQ låtit undersökningsföretaget Norstat göra.
2017.03.30

Nya filmer ska minska fyllan på fotboll

Hur skulle det se ut om vi betedde oss på samma sätt på föräldramöten eller biografer som vissa gör på fotboll? Svaret finns i de nya filmerna från satsningen Fotboll utan Fylla som har premiär idag.
2017.02.28

Mer tillåtande syn på berusningsdrickande enligt ny rapport från IQ

I dag släpps IQs Alkoholindex 2016. I rapporten framkommer att synen på berusningsdrickande blivit mer tillåtande i Sverige, såväl bland kvinnor som bland män. Unga vuxna går däremot mot strömmen och har blivit mer återhållsamma i attityden till att dricka sig berusad.
2017.01.10

Välkommen som ny kollega hos oss på IQ – ansvarig IQs nätverk

IQ verkar för ett smartare förhållningssätt till alkohol. Inom ramen för detta arbete har vi samlat ett stort nätverk av aktörer som verkar inom alkoholområdet. Nu söker dig som ska ansvara för IQs verksamhetsområde nätverk. I rollen kommer du får stort ansvar för att nå ut och skapa medvetenhet och engagemang inom IQs frågor.